суббота, 26 марта 2016 г.

Вимоги щодо розвитку творчої особистостію

 В.О.Сухомлинський писав: «Може маленька дитина повторює те, що було вже зроблено, створено іншими людьми, але якщо це діяння – плід її власних зусиль, - вона творець, її розумова діяльність – це творчість». Проблема розвитку творчої особистості у початковій ланці була і залишається актуаль -ною.   Сьогодення підвищує вимоги щодо розвитку творчої особистості, яка повинна мати гнучке продуктивне мислення, розвинену активну уяву для
розв'язання складних завдань життя. Тому людина повинна активізувати свій творчий потенціал, щоб адекватно реагувати на стрімкі зміни у суспільстві. Дуже важливим є формування самостійної творчої діяльності. Адже, державі потрібні не відмінні виконавці, а інтелектуально розвинені, творчообдаровані особистості.У реалізації цього складного процесу важлива роль належить розвитку творчих здібностей на уроках  літературного читання. Тому, що
  розвивати творчість – означає виховувати інтерес до знань, самостійність у навчанні.
  Найважливіше завдання початкової школи - навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати й працювати з книжкою

Згадаємо слова видатного педагога Василя Олександровича Сухомлинського про те, що «...вчити творчості необхідно не для того, щоб зростити юних поетів, а для того, щоб збагатити кожне юне серце». Сьогодні суспільству вкрай потрібні творчі люди не тільки з розвиненим інтелектом, а й з високим рівнем культури і духовності, здатні до саморозвитку, до перетворення власного життя та життя суспільства на краще. І саме в цьому контексті проблема творчого розвитку школярів, формування їхнього емоційно-ціннісного ставлення до світу набуває особливої актуальності.
Курс “Літературне читання” – органічна складова освітньої галузі “Мови і літератури”, передбаченої базовим навчальним планом, що є складовою нового Державного стандарту початкової загальної освіти. Основною метою курсу є розвиток дитячої особистості, формування читацької компетентності молодших школярів, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної компетентностей, ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова.   
Творчі вправи, завдання, сюжетно-рольові ігри, ребуси, запропоновані у збірці,  можуть бути використані  на уроках літературного читання у 2 класі. Мета посібника – сприяти ефективному вивченню курсу «Літературне читання» в 2 класі, розвитку мовленнєвих умінь учнів, збагаченню активного словника учнів, логічному мисленню, творчо стих здібностей.  Дітям подобаються ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості.
Найвільніше діти себе почувають і розвиваються у грі, атмосфера якої найсприятливіша для спілкування. Адже  гра є природним для дитини видом діяльності. Вияв  творчості у грі дозволяє учню глибше зрозуміти навколишній світ. Гра  охоплює всі грані особистості учня, вона потребує активної роботи думки і трудових умінь, багата емоціями і щирими почуттями. Для дітей гра – це саме життя, відкриття світу, в якому вона вчиться жити, пізнання добра і зла, самого себе. А ще,  ігрові моменти на уроках сприяють розвиткові уяви, фантазії, асоціативного мислення, таким чином формуючи особистість, здатну до інтелектуальної роботи. Саме на це й звертали увагу автори збірки, добираючи відповідні ігри. 
Варто згадати й про інсценізацію. Адже інсценування стимулює творчу активність дітей, активізує їхню увагу, вчить долати зовнішні і внутрішні страхи. Творчий ґатунок ігрової  діяльності виявляється в тому, що дитина перевтілюється в того, кого вона зображає, і, вірячи в правду гри, створює особливе ігрове життя й щиро радіє і засмучується під час гри. Активний інтерес до явищ життя, людей, тварин, потреба в суспільно значущій діяльності дитина задовольняє через ігрові дії. При цьому активно йде формування, розвиток та збагачення мовленнєвих навичок. Слід зазначити, що розвиток умінь користуватися виражальними засобами слова для точної передачі думки повинен відбуватися паралельно із збагаченням і розширенням словникового запасу школярів.
Навчання добору слів – найбільш важка частина роботи зі збагаченням дитячого словника. Тому, в посібнику вміщено спеціальні лексико-стилістичні вправи , що дають змогу навчити учнів користуватись механізмом добору слів.
Як відомо, творчі здібності, нахили, інтереси дитини необхідно розвивати вже з молодшого шкільного віку. Бо, якщо дитина ще в школі не вчиться щось самостійно творити, то такою ж безініціативною, пасивною вона буде у житті. Розвивати творчість на уроках літературного читання  означає виховувати у дітей інтерес до знань, уміння образно висловлювати свої думки, порівнювати, аналізувати, фантазувати, нестандартно мислити.   
Одним із видів творчої діяльності учнів є робота над віршем. Саме вірші приваблюють ритмічною образною мовою, впливаючи на почуття, емоції, розвивають образну мову. Робота над віршем має бути такою, щоб донести до свідомості дітей його основну думку, словесно намалювати образи, почуття, настрій, захоплення красою природи тощо.  Цьому сприяють різні види творчих завдань. Слід відзначити, що робота з казкою, поряд з іншими видами творчої діяльності (складання ребусів, загадок, приказок, чайнвордів, віршиків) розвиває мислення; учить думати, спостерігати, бачити, збагачує словниковий запас, сприяє формуванню творчої особистості молодших школярів.
Прислів’я і загадки – це золоті зернятка народної мудрості – маленькі, але дорогоцінні, які також сприяють формуванню творчої особистості молодших школярів.

     Отже, розвиваючи творчий потенціал дитини,ставимо за мету пробудити в неї одну з невід’ємних якостей творчої людини бачити незвичайне у звичайному.  

Комментариев нет:

Отправить комментарий