суббота, 26 марта 2016 г.

Розробки нестандартних уроків читання в 4 класі

Розробка інтегрованого уроку читання-природознавство 4 клас.

До підручників: читання О. Савченко, природознавство Грущинська.

         Тема уроку: В. Лучук «Скільки рік в Україні» Чим схожі всі річки ?

         Мета: Удосконалювати навички читання віршованих творів, формувати уміння вникати у їх зміст, розширювати та доповнювати знання дітей про річки України, збагачувати мовлення учнів словами-назвами річок; розвивати пам’ять, допитливість; дати поняття «річка»,  виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до річок.

Обладнання. Карта України, картки зі словами, , таблиці, малюнки ,портрет В. Лучука.


Хід уроку.

I. Організація класу.
1. Вступне слово вчителя.

Веселі та грайливі,
Допитливі й сміливі
Зустріли день новий.
Тож хай іскриться сонце,
Проміннячко всім шле
І любих рідних діток
До знань вперед веде.
Завдання ігри пропонує –
Хай кожен з вас читає, не нудьгує!

- Отож часу не гаймо і прислів’я прочитаймо.
                                                              Вік


                                        учись                               вік

 


                                                             живи

- Як ви його розумієте?
(Роздуми дітей)




II. Робота над темою уроку.
1.     Вступна бесіда про Україну
     Читання деформованого вислову про Україну.
- А як зветься край, в якому ми живемо?

                                     Є                                   Одна

Батьківщина                          Україна                     Єдина

                           Нас                                    У

(Є у нас одна-єдина Батьківщина – Україна)

2. Виразне читання вірша про Батьківщину.
Всією душею, всім своїм серденьком
Люблю тебе, рідний край, земелька рідненька,
У вас люблю гори, ліси та гайочки,
У вас ріки повноводні, маленькі струмочки,
Бо в тих ріках і струмочках, в чистій тій водиці,
Бачу тебе, рідний краю, дорога землице!

ІIІ. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Погляньте на карту України. Так виглядає наша Батьківщина на папері. А насправді вона велика й неозора. У ній багато міст і сіл. Як синя павутинка переплили нашу країну безліч малих і великих річок.

- Назвіть великі міста України.
- Які ріки протікають нашою територією?
- Яка річка в Україні найбільша? А чи знаєте, як називають річки, що протікають у нашій місцевості?

IV. Повідомлення теми уроку

У ч и т е л ь. Сьогодні, подорожуючи Україною, ми спробуємо дати відповіді на ці питання. А допоможе нам у цьому вірш В. Лучука «Скільки рік в Україні? ».

V. Опрацювання вірша В. Лучука «Скільки рік в Україні?»

1. Розповідь про поета.
В. Лучук народився в 1934 році в селі Матче (тепер Польща). У 1945 році родина була переселена в село Доросині Волинської області, і зазнала всіх бід від розриву з прадавніми коренями. Зростав хлопчик серед працьовитого люду і сам був роботящим. А ще чув від дорослих, що   серпень – то місяць жнив, а жнива рік годують. І хто народився у серпні, то працьовитим буде ( а В.Лучук народився 27 серпня ). Він радів, коли його хвалили за щось добре зроблене, чи вивчене, а то й за вигадане…
Першого вірша В.Лучук написав у сім років. Після закінчення середньої школи здібний юнак, закоханий в українську поезію, подався здобувати вищу освіту до Львівського університету на слов’янський відділ філологічного факультету, там же закінчив і аспірантуру. Вірші почав друкувати ще студентом. В.Лучук відомий як перекладач і дитячий поет. Він дуже любив дітей. А головні риси його характеру були довір’я до людей, доброта і невтомність у праці.
Батьки поета згадують, що ще в дитинстві циганка наворожила йому смерть у дорозі. Повний творчих задумів, В. Лучук раптово помер у поїзді коли їхав зі Львова до Києва. Помер у 1992 році. Похований у Львові на Личаківському цвинтарі.
- Зараз прочитаємо вірш “Скільки рік в Україні?” і порахуємо, скільки ж річок згадується у вірші.

2.     Слухання вірша.

Виразне читання вірша вчителем
- Чи дає автор відповідь на питання заголовка?

(Учитель читає тихо, виразно, у повільному темпі).

— Так скільки річок в Україні нарахував поет? (14)

— Чи схожі річки на картах суходолу на кровоносні судини в тілі людини? Ти вже знаєш, яке важливе значення для організму має кров. Не менш начущими для природи нашої планети є річки — водні «артерії» Землі. Бо без прісної води життя на суші неможливе. Але спершу з’ясуємо, що називають річкою.
Річка — це природний водний потік, що тече у виробленому ним річищі й підживлюється переважно дощовою водою, талими водами снігу й льоду, підземними водами.

— Місце, де річка бере початок, зветься витік. Місце впадіння її в іншу річку, озеро, море чи океан — гирло. Кожна річка тече по річковій долині, у найглибшому місці якої розташовується річище. Усі річкові долини мають нахил, що спричинює течію. У річки є притоки — струмки або менші річки, що в неї впадають. Територія, з якої річка разом із своїми притоками збирає воду, називається річковим басейном.

Найбільші річки України
Сіверський Донець, Південний Буг, ДеснаДністерДніпроДунай

Повідомлення учнів.
Д Н І П Р О
ДНІПРО – (древні греки називали його Борисфен) третя за довжиною річка Європи. Його довжина 2285 км. Бере свій початок на Валдайській вишині, протікає по території Росії – 485 км, Білорусі – 595 км, кордоном по Білорусії та Україні – 115 км і Україною – 1090 км. Підвищений правий берег, круто зриваючись, йде до річки, являє собою живописні Дніпровські кручі.
Дніпро – головна ріка країни, оспівана у різноманітних художніх та документальних творах. Завдяки йому з’явилися такі назви як  Лівобережна та Правобережна Україна.
До Дніпра впадає багато рік, які самі собою дуже важливі в історії людства: Десна, Сула, Рось, Псел, Ворскла, Самара, Інгулець, та ін. Головна ріка країни є рекордсменом по кількості розташованих на її берегах обласних центрів: Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон. Дніпро має велике господарське значення. На ньому розташовані могутні гідроелектростанції України. Річка є основним джерелом водопостачання України.

П І В Д Е Н Н И Й  Б У Г
ПІВДЕННИЙ БУГ – величезна ріка на півдні України, яка починається на Подільській височині на висоті 321 м над рівнем моря, і впадає в Бугський  лиман Чорного моря. У верхоріччі Південний Буг протікає по болотній місцевості шириною 1,5 км і має неглибоке русло – 0,2м. В середині ріка різко звужується до 200-300м , утворюючи каньйон зі скель висотою 20-40м . Унизу річка розширюється, а її береги знижуються.
Південний Буг має велике господарське значення. Його воду широко використовують для зрошення земель і водопостачання, на ріці побудовано 13 малих гідроелектростанцій і багато водосховищ. По його берегах розташовані такі міста як Хмельницький, Хмельник, Вінниця, Первомайськ, Вознесенськ.

С І В Е Р С Ь К И Й  Д О Н Е Ц Ь
СІВЕРСЬКИЙ ДОНЕЦЬ – головна водяна артерія сходу України і величезний приток Дона ( басейн Азовського моря ). Довжина ріки 1053 км. Протікає вона територією Харківської, Донецької і Луганської областей. Характерна ширина долини – до 20-26 км, з високими правими і пологими лівими берегами.
Найбільш значущими притоками Сіверського Дінця є ріки Вовча, Великий Бурлук, Уда, Бахмут, Айдар і Лугань. У долині ріки розташована православна святиня України – Свято- Успенська Свято горська лавра, перлина природоохоронного фонду сходу країни – національний природний парк « Святі Гори ». На берегах ріки розташовані такі міста як Чугуєв, Ізюм, Лисичанськ, Святогорськ, Северодонецк.


Д Н І П Р О  І  Д Е С Н А
(З народного)
ДНІПР І ДЕСНА – це брат і сестра. Були вони колись людьми. Як виросли вони, батько і мати поблагословили їх у дорогу. Змовились вони вийти вранці і полягали спати. Десна любила спати і проспала ранок, а Дніпро прокинувся на зорі, порозвертав гори, порозчищав гирла і зарив степами.
Десна прокинулась, аж брата немає. Вона пустила ворона в перед і побігла слідом. Летить ворон, як тільки нагонить Дніпра, всякий раз крикне. Що поверне Десна до Дніпрового гирла, то він вбік і подався далі.
Багато разів Десна підвертала до Дніпра, багато разів повертав він у бік (тому він такий і кручений ).
На вороно напав рябець і давай битися. Чи довго бились, Чи ні – Дніпро побіг до моря. Як почула Десна від ворона, що Дніпро далеко, прихилилась до брата і злилась з його гирлами.
Тепер вона тече лівою стороною, а Дніпро правою. Де є острови і скелі серед річки, там розходиться Дніпро з Десною. Як ясний день, то видно, де Дніпро, а де Десна: в Дніпрі синя вода, а Десні мов жовта. Десна тече тихо, Дніпро – прудко. Про Дніпро і Десну є пісня:
Десна Дніпру Рідна сестра,
Десна Дніпро спереджала,
Гори, кряжі становила,
Дніпра – брата не спинила;
Ще й ворона посилала,
А в Києві в Дніпрі упала…
Жалується мелан морю,
Що Дніпр узяв свою волю,
Свої гирла прочищає,
Лиман – море засипає…

Д Н І С Т Е Р
ДНІСТЕР – одна з найбільших рік України, протікає по семи областях. Початок бере в Карпатах і впадає в Чорне море. Довжина річки в межах України 705 км. На Території України в Дністер впадає майже 500 річок. Найбільші з них Серет, Стрипа, Збруч.
Існує легенда про назву цієї річки.
         Колись на місці, де тече Дністер, плюскотів собі маленький безіменний струмок, а вздовж нього люди жили. І вели вони свій незвичайний календар. Щоб не збитися, кожен день позначали на піску, що був на березі струмка, мітками.
         Але одного разу струмок розлився і затопив береги. Вийшли люди на берег, а їх позначок нема.
- Хто Дністер? – бідкалися.
         - Та хто? Струмок дні стер.
         З того часу і стали називати струмок, який дні стер – Дністер. Тепер це велика річка, а бере вона свій початок аж у Карпатах з-під могутнього дуба.

VI. Робота з картою України.
        
Погляньте  на карту України. Вона ніби вишита блакитними нитками річок.
На території України близько 71 тисячі річок. В основному це малі річки, лише 160 з них мають довжину більшу, ніж 100 км.

Показ річок.

VII. Повторне читання вірша В. Лучука «Скільки рік в Україні? »

1. Словникова робота.
Рине – бурхливо тече.
Чимдуж – дуже швидко.
Терикон – насип з пустої породи біля шахти.
Гін –  частина шляху.
Свічадо – дзеркало.
Зорять –  дивляться.
Пруг – край чого-небудь.

На дошці — назви річок, що зустрічаються у вірші: Тиса, Прут, Дністер, Черемош, Латориця, Ворскла, Буг, Уж, Стрий, Донець, Дніпро, Десна.
- Поясніть значення слів: гін, рине, пруг, зорять, терикон, свічадо, користуючись підручником.

2. Читання вірша учнями вголос “ланцюжком”.

3. Вправа для розвитку техніки читання.
а) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
- Прочитайте про карпатські ріки.
- Над якою рікою зростає місто Ужгород?
- Що сказано про річку – символ України?
б) – Знайдіть речення за початком.
На зеленій …
І на Ворсклі …
України крайній …

4. Гра “Хто швидше”.  
Діти читають з дошки іменники і добирають до них дієслова

Тиса              котить                                     Прут                      іскриться
Донець         впадає                                     Черемош               рине
Стрий           мчить                                      Дніпро                  біжить

5. Розповідь учнем вірша про Дніпро.
У світі є річок багато дуже красивих
Та для українців найкраща з усіх —
Та, що зветься Дніпр широкий,
Що оспіваний великим Кобзарем.

6. Слухання аудіозапису «Реве та стогне Дніпр широкий...».

VIII. Підсумок уроку.
         - От і завершується наш урок.
Ви багато читали і дізнались багато нового про річки України. Ви зможете по-новому подивитися на природу, будете берегти наші річки. А річки завжди віддячать вам.
- Запам’ятайте!
Щоб чистими води у річках зостались,
Подолайте байдужість, користь і недбалість.

IX. Домашнє завдання.
Виразно читати вірш В. Лучука “Скільки рік в Україні?”.


Розробка інтегрованого уроків читання- я у світі
Тема. 
Державні символи України.
Як давно в Україні зявився жовто-блакитний прапор? З дитячої енциклопедії.
 Дмитро Павличко «Наш прапор»
Мета.. вчити ставити один одному запитання, удосконалювати вміння виділяти в тексті опис, пояснення, нові поняття; розвивати образне мислення, уміння порівнювати, Розвивати пам'ять учнів, навички виразного читання ; Розширити знання про державні символи , виховувати шанобливе ставлення до Державного Прапора України.
                                                                                                                  
 Обладнання.  Зображення Герба і Прапора України, Конституція України, картки зі словами, смужки жовтого і блакитного кольору.
Тип уроку: Інтегрований ( читання –я у світі )
                                       Хід уроку
І  Актуалізація знань учнів про символи держави.
1.  Читання афоризмів з дошки.
Прочитайте з дошки афоризми — короткі влучні вислови, в яких висловлюється якась важлива узагальнена думка. Поясніть їх зміст.

Люби свій народ не тому, що він славний, а тому, що він рідний.
Хто не любить своєї Батьківщини, той сирота, той без батька і без матері, без усього.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься    ……(Україна)
Україна - наша найдорожча і найрідніша земля,наша Батьківщина.

2.Сценка «Хто
Хто ти. хлопчику малий?
Українець молодий! Український я юнак.
Лев і тризуб — то мій знак.
Я сокіл, я бистрозор.
 Жовто-синій мій прапор.
Нам поможе серед бурі
 Господь Бог і Святий Юрій.

Хто ти. дівчино мала?
Українка молода!
А який твій знак рідненький?
Лев і тризуб золотенький!
Жовті ниви, сині гори.
 Жовто-сині в нас прапори!
Все будуть нам помагати
Господь Бог і Божа Мати!
Так, усі ми –українці , а кожен народ має свою історію, має і свої історичні святині.
Сьогодні  на уроці ми будемо працювати під таким девізом:
Ми всі діти українські,
Український славний рід.
Дбаймо,щоб про нас маленьких
Добра слава йшла у світ.
Все, що рідне, нехай буде
Най дорожче і святе,
Рідна віра, рідна мова,
Рідний край наш над усе!

Україна — це отча земля, рідний край, де ви народилися. Широкі чарівні простори, прекрасні села й міста.
Україна — не тільки країна, це і держава. Вона має свою Конституцію, тобто правила, за якими живуть її люди — українці. Конституція — Основний Закон життя нашої Батьківщини. Ця невеличка книжка, що складається із вступної частини і 161 статті, є визначальною для всього українського народу.
3.Читання статті Конституції.
—   Знайдіть в Конституції статтю 20 і прочитайте її мовчки. Що у ній декларується? Що є Державними символами України?
4.Робота із " словником школяра".
- Прочитайте у лівій колонці слова. Доберіть до них з правої колонки речення,які пояснюють їх значення.

Символ                                                розпізнавальний знак держави

Гімн                                                  полотнище(знамено) певного кольору чи

поєднання  кольорів,
                                                           прикріплене до держака 

Герб                                                    урочиста головна пісня

Прапор                                               умовне позначення будь-якого
                                                               предмета 
               

Прочитайте визначення цих слів.
5.Робота "Довідкового бюро"
Зараз ми завітаємо у довідкове бюро і розширимо свої знання про Державну символіку України.   (виступають учні, які самостійно знаходили інформацію по даному питанню). 
Що таке герб?
Герб — це пізнавальний знак-картинка. Герби бувають різні й свідчать про те,чим славна держава.  Зараз герби зображають на ошах, печатках..

Український народ має герб — тризуб. Це дуже старовинний знак. Багато століть назад запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Уважне око легко розпізнає у гербі слово воля, бо саме волю виборювали наші предки для свого народу. У складі слова «тризуб» є число три. Це число завжди вважалося чарівним. .Наші далекі предки вважали , що тризуб(трійця)відображає триєдність сили, яка створила світ і життя у ньому:

Вогонь-Вода-Життя
Батько-Мати-Дитя
Мудрість-Краса-Розум
У християнській релігії цей знак пояснюють ще й так:
Бог-Отець-Бог-Дух Святий-Бог-Син.

          

                                             
                                                   Герб
                                    
                                        Наш герб — тризуб.
                                         Це воля, слава й сила.
                                         Наш герб — тризуб.
                                        Недоля нас косила,
                                       та ми зросли, ми є,
                                       ми завжди будем,
                                         добро і пісню
                                       несемо ми людям.
Наталя Поклад
Ви, звичайно, чули мелодію Державного Гімну України. Вона звучить що­денно о шостій годині ранку і о двадцять четвертій годині ночі по українсько­му радіо.

Що таке гімн?

Гімн — це урочиста головна пісня, яка уславляє Україну, є її символом дер­жавності і національної єдності.
Державним Гімном нашої Батьківщини є музична редакція пісні-гімну "Ще не вмерла Україна". Слова написав у 1862 році поет, етнограф Павло Чубинський.
Музику до вірша створив композитор Михайло Вербицький.
 Мелодія гімну звучить під час урочистих заходів,відзначення державних свят, демонстрацій, військових парадів, вшанування переможців на міжнародних спортивних змаганнях.

  Запам'ятайте, що Гімн співають і слухають стоячи!
(Слухання запису Державного Гімну України).
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста...
Державний гімн ми знаємо усі.
 Для кожного села, містечка, міста
Це клич один з мільйонів голосів.
 Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
 Що Україна вічна, незнищенна,
 Від неї ясне світло навкруги.
Наталя Поклад
Що вам відомо про український прапор?

Український прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення — "мир" і "багатство", бо народ наш мирний і трудо­любивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
—   На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, як описуються наші символи в науково-пізнавальній статті в дитячій енциклопедії і поезії Дмитра Павличка.

III. Опрацювання статті з дитячої енциклопедії "Як давно в Україні   з’явився жовто-блакитний прапор?"

1.  Підготовка до читання твору.
а) Словникова робота.   Гра « Ехо »
— Прочитайте з дошки слова ,виберіть серед них малозрозумілі.
       Стяг                                                  Хрест
     животворний                                        Державний
символ                                                       Верховна Рада
губернія                                                        Київська Русь
прапор                                                          Україна
Уточнення значень слів губернія  (основна адміністративно-територіальна одиниця колишньої Росії),
животворний  (той,який дає силу,енергію для життя,оживляє організм)
Доберіть до слова прапор синоніми? ( стяг, знамено,полотнище)     
б)  Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках:
 чесність, могутність, вірність, бездоганність, багатство, постійність, шляхетність, справедливість, милосердя.

2. Первинне ознайомлення з текстом.
а)Читання деформованого речення .(1 абзац )

втоЖо-китблане мезнано-це ціонанийль волсим шоїна жадерви.

б)Роз’єднай і прочитай. (2 абзац)

Здавніхдавенстягбувсвятинею,безньоговійськонерушаловпохід,невступаловбій.Захопитистягворогаозначалоотриматиперемогу.
в)Читання мовчки.(до кінця тексту)

3. Перевірка розуміння самостійно прочитаного тексту.
Тест « Що з двох правильне»

1.   Цей твір за жанром є:
А)  оповідання;            
      Б)   стаття.
2 ..Жовто-блакитне знамено – це…..
А)   національний символ держави;          
Б)   емблема держави.
3. Захопити стяг ворога означало отримати….
А)   поразку;
Б)   перемогу.
4. Прапори виготовляють, як правило, відповідно до кольорів…
А)   герба;
Б)   національного одягу.
5. Державний Прапор України має такі кольори:
А)   синій та білий;
Б)   синій та жовтий.
6. Блакитна барва означає:
А)   сонце, лани пшениці;
Б)    небо, повітря.
7. Верховна Рада прийняла постанову про Державний Прапор України ……
А)   28 січня 1992 року;
Б)   24 серпня 1991 року.

Взаємоперевірка.                   Відповіді: 1-Б, 2-А, 3-Б, 4-А, 5-Б, 6-Б, 7-А.

4.    Аналіз змісту твору.
     Як ставилися до прапора в давнину?
Які висновки зробили вчені, досліджуючи історію форми, зображення і кольору прапорів?
Відповідно до чого виготовляють прапор?
Що символізують кольори нашого прапора?
Коли і де жовто-блакитний прапор став Державним символом?
Доведіть, що колір українського прапора вибраний не випадково.
Який вигляд має Державний прапор України?
5.  Вправа на розвиток швидкості читання.
Гра "Дочитай речення".
Знайдіть і дочитайте речення (записані на дошці).
"Жовто-блакитне знамено — це ..."
        "З давніх-давен стяг….
"Учені вважають, що ..."
"Пізніше ці кольори ..."
"Вважається, що у гербах ..."
"28 січня 1992 року...."
"Ним став прямокутний ..."
6.  Мовно-логічне завдання.
На дошці вчитель виставляє дві смужки кольорового паперу (жовтого і синього). На картках-блискавках учитель ще раз показує дітям слова. Учні читають їх і вирішують, якого кольору вони стосуються. Прочитані слова вчитель прикріплює під відповідним кольором.
7. Малювання прапору України.
     
        8. Переказ тексту  (за опорними реченням, словами, що записані на дошці).

IV. Опрацювання вірша Д.  Павличка "Наш прапор".
1.Гра «Пройди  лабіринт – прочитай назву вірша»  Д.Павличка - українського  поета.
  ш                          а                 п
           а          р                 о
н                          п                             р
- Що вам відомо про поета?
2.   Виразне читання вірша одним із підготовлених учнів.
З яким почуттям поет говорить про прапор?
3. Повторне читання вірша (мовчки).
 Відтворення змісту прочи­таного.
Що описує автор у вірші? Як він пояснює кольори українського прапора?
Як по-іншому поет називає жовтий і блакитний кольори?
Знайдіть у вірші порівняння. З якою метою їх ужито?
     Знайдіть і прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. Поясніть їх.
3. Виразне читання вірша  «Я тобі, ти мені»
Діти читають напівголосно. Один учень – перший рядок, а другий – наступний, і так до кінця вірша.
4.Гра «Знайдіть рими»    -
 Які рими створюють мелодійний характер твору?
Літо –
Блакитні –
Жнива –
Майорить-

Сьогодні Державний прапор постійно майорить на бу­динках Верховної Ради України, Кабінету міністрів Ук­раїни, місцевих рад народних депутатів; у святкові дні на будинках міністерств і відомств, інших державних і гро­мадських організацій, установ та закладів.
Синьо-жовтий Державний прапор України підніма­ється при відкритті міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні міжнародних спор­тивних призів. Він — символ міцності й незалежності держави України.
На початку минулого століття Мстислав Рус писав у вірші «Наш прапор»:
Прапор Русі повіває
Синьо-жовтий, злотом тканий,
А на нім завіт сіяє
Мономахом ще нам даний.
Гей! Єднайтесь рідні діти,
Бо в єдності наша сила —
Єдність може лиш злучити,
Що незгода розлучила....

VI.  Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон»
Які твори ви читали сьогодні?
Які вони за жанром?
Що ви дізналися про історію нашого Державного Прапора? Що символізують його кольори?
Як треба ставитись до державних символів України?Про що з прочитаного ти вже знав?Про що на уроці ти почув вперше?

Прочитайте вислів і запам’ятайте.

Знай і шануй державні символи України!

Свої національні символи люди повинні шанувати і берегти. Про це записано у ст. 65  Конституції України:

"Захист Вітчизни, її незалежності та територіальної цілісності, шанування її державних символів є обов'язком громадян України".
   
 Кожен народ, маючи свою історію, має і свої історичні святині: прапор, герб і гімн. Вони не робляться на замовлення, а приходять до сердець людей тернистими шляхами буття рідного народу.
 Отож,   живи та міцній, Українська державо,
вмирали у битвах мільйони борців,
щоб стяг синьо-жовтий піднявсь величавой над Києвом стольним віка майорів!

 Тема.
Байки. Езоп — перший байкар.
Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»

Мета:
       Активізувати й розширити знання про байку як жанр. Виховувати готовність допомогти, сміливість, самовладання.
Удосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати в особах. Збагачувати мовлення прислів’ями.

Обладнання:
заставка «Актуальна тема. Байка. Езоп —перший байкар». Аудіозапис мелодії.

Урок-телепередача                                      

                                            Хід уроку

І . По в і д о м л е н н я  т е м и .

І І . А к т у а л і з а ц і я о п о р н и х  з н а н ь .

1. Що таке байка?
2. Які байки ви читали?
3. Назвіть прізвища відомих вам авторів байок.

І І І . Р о з ш и р е н н я  з н а н ь  п р о  б а й к у «Телевізор».

Звучить музика. Діти тримають заставку з темою уроку.
Учасники передачі сідають за стіл.

Ведуча. Шановні телеглядачі, сьогодні ми поговоримо про байку, а також про її древньогрецького творця — Езопа. У нас у студії запрошені: мовознавець, історик та літерату рознавець. Запрошуємо до слова мовознавця.


Мовознавець.
 Байка — надзвичайно давній жанр словесної творчості. Це — невеликий твір (часто віршований) повчального характеру. Дійовими особами, як правило, виступають тварини, рослини. Через їхні образи байкарі схвалюють чи засуджують вади чи вчинки людей.


Історик.
За легендами основоположником байки вважають Езопа, який жив, імовірно, у ІV ст. до н. е. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом (близько ІІ ст. до н. е.) байки Езопа були записані. Їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.

Літературознавець.
Езоп народився у Стародавній Греції. Від народження він був горбатим і потворним. Усе життя Езоп провів у рабстві. Так розповідають легенди. А чи жив байкар насправді, невідомо.

Ведучий.
Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови, лаконічністю. Послухайте одну із них і вдумайтеся, чого вчить нас байка «Двоє приятелів і ведмідь».

Учасники «телепередачі» сідають на місце.

І І І . В и в ч е н н я  н о в о г о  м а т е р і а л у .

Читання байки «Двоє приятелів і ведмідь» (учнями
і вчителем).

 Бесіда за змістом прочитаного.  Інтервю

1. Назвіть дійових осіб байки.
2. Куди ішли приятелі?
3. Який у них був настрій?
4. Якими були дії товаришів, коли з’явився ведмідь?

 Вибіркове читання.
Визначити самого уважного читача в студії.
 --Куди йшли приятелі?
— Як перший хлопець рятувався від ведмедя?  Другий?

Конкурс «Акторська майстерність»                                                                          
1. Читатання діалогу в особах.

2.  Мовознавчий аналіз байки.

Визначають зачин, основну частину, кінцівку.
— З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першо-
го чоловіка — з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля;
другого — стривоженою). Другий діалог? Які слова розкривають
мораль байки? Які слова з байки стали прислів’ями, приказками?

 Робота в групах «Редакційна скринька».

Групам роздають смужки картону з написами найрізнома-
нітніших рис характеру.

Завдання 1. Вибрати ті риси, які стосуються героїв байки.

Завдання 2. Розділити риси на позитивні та негативні.
Дають час для ознайомлення із змістом завдань, а потім
час для виконання завдань. Звітують вибрані групою учні.

Діалог з телеглядачами.

Деякі учні( умовно)телеглядачі Задають питання:.

-Чи можна приятелів вважати друзями?
-Які риси характеру засуджуються в байці?
-Які слова байки стали прислів*ями?

Готуємо байку до друку.

Слайди до байки.
Розташувати слайди з ілюстраціями  до байки в правильному порядку.

«Графічний редактор»

Робота з деформованими реченнями.

Високими, дісталися, й, лісу, попід, деревами, приятелі, невдовзі, пішли.
Пізнаються, в, друзі, в, біді.
В, чи, спіткає, яке, чи, лихо,нас, не, путі.
Його, вглядів, ведмідь, підійшов, і.
Пізно, коли, звіра, було, помітив, вже, а.

Детальне переказування  по частинах.
«Мандруємо разом».
Учневі, який переказує, ведучий  дає в руку нитку, завдовж-
ки 20 см. Відповідаючи, він, перебираючи пальцями другої руки,
переміщається зверху вниз.

І V . Д о м ашн є з а в д а н н я .

Виразно читати, детально переказувати, відповідати на пи-
тання, самостійно опрацювати статтю про байку та байкаря Езопа,
усно скласти твір-міркування «Моє ставлення до товаришів».
V . Пі д с у м о к у р о к у .
1. Хто такий Езоп?
2. Що ви запам’ятали про нього?
3. Які прислів’я про дружбу взяли з уроку?
4. Яка мораль байки?











Комментариев нет:

Отправить комментарий