Методика навчання
рахунку
У дітей переважає
наочно-образне мислення. Проблема в тому, що більшість математичних понять
абстрактні і погано сприймаються або запам'ятовуються молодшими школярами. Тому
будь-які математичні операції необхідно засновувати на практичних діях з
предметами.
Педагогами
використовується три основних способи, як навчити дитину лічити про себе:
грунтуючись на
знанні складу чисел,
заучуючи таблиці
математичних дій напам'ять,
використовуючи
особливі прийоми виконання математичних дій.
Розглянемо кожен
з них.
Як розвинути
навички усного рахунку?
Багато педагогів
не рекомендують привчати дітей вважати на пальцях, так як при такому способі
вони не прагнуть до запам'ятовування результату, адже необхідний інструмент
завжди знаходиться поруч. А якщо під час підрахування не вистачить пальців, то
дитина буде відчувати утруднення.
Небажано постійно
застосовувати і палички, щоб знайти результат. Працюючи з великими числами,
дитина може заплутатися і прийти до невірного рішення. Звичайно, повністю
ігнорувати ці методи не вдасться, але краще їх використовувати для пояснення
матеріалу, а не постійно. Поступово зменшуючи їх використання, потрібно прийти
до навички усного рахунку.
здібності:
дитина, щоб навчитися рахувати в умі, повинен спочатку розвинути в собі вміння
концентрувати увагу і запам'ятовувати кілька речей одночасно.
Знання алгоритмів
швидкого рахунку і вміння вибрати максимально ефективний в конкретній ситуації.
постійні
тренування, Які дозволять автоматизувати рішення складних завдань і поліпшити
швидкість і якість рахунку.
Остання складова
є основною, але і значення перших двох не варто недооцінювати: знаючи зручний
алгоритм і маючи необхідні математичні здібності, можна швидко вирішити
необхідний приклад.
мовний - перед
виконанням дії дитина спочатку промовляє його вголос, потім - пошепки, а після
- про себе. Наприклад, вирішуючи приклад «2 + 1», промовляє: «щоб додати 1,
потрібно назвати наступне число», а в розумі визначає, що це - 3 і називає
результат.
руховий -
спочатку додає або забирає предмети (палички, машинки) для підрахунку
результату, потім робить це пальчиком, а на останньому етапі - очима, роблячи в
розумі необхідні дії.
Можна
запропонувати дитині працювати з числами за допомогою посібників, пропонованих
різними методиками.
Підготовка до
навчання усного рахунку
Підготовка до
усного рахунку повинна починатися з перших кроків у вивченні математики.
Знайомлячи дитину з числами, обов'язково потрібно привчити його до того, що
кожне число позначає групу з певною кількістю предметів. Недостатньо
порахувати, наприклад, до трьох і показати дитині цифру 3. Обов'язково
запропонуйте йому показати три пальці, покласти перед собою три цукерки або
намалювати три кружечка. Якщо є можливість, зв'яжіть число з відомими дитині
казковими героями або іншими поняттями:
3 - три поросяти,
4 - черепашки -
ніндзя,
5 - пальців на
руці,
6 - героїв казки
«Ріпка»,
7 - гномів і т.д.
У дитини повинні
сформуватися чіткі образи, прив'язані до кожного числа. На цьому етапі дуже
корисно грати з дітьми в математичне доміно. Поступово у них в пам'яті
зафіксують картинки з крапочками, які співвідносяться з відповідними числами.
Також можна
практикувати вивчення чисел за допомогою коробки з кубиками. Така коробка
повинна бути розділена на 10 осередків, які розташовані в два ряди.
Знайомлячись з кожним числом, дитина буде заповнювати потрібну кількість
осередків і запам'ятовувати відповідні комбінації. Користь від цих ігор з
кубиками ще і в тому, що дитина буде підсвідомо помічати і запам'ятовувати,
скільки ще потрібно кубиків для доповнення числа до 10. Це дуже важливе
вміння для усного рахунку!
Як варіант, можна
використовувати для такого вправи деталі конструктора Лего або застосувати
принцип пірамідок з методики Зайцева. Головним результатом всіх описаних
способів знайомства з числами повинна стати їх впізнаваність. Потрібно
домогтися, щоб дитина при погляді на комбінацію предметів відразу (без
перерахунку) міг назвати їх кількість і відповідне число.
Усний рахунок з
опорою на склад числа
На основі знання
складу числа дитина може виконувати додавання і віднімання. Наприклад, щоб
сказати, скільки буде «п'ять плюс два», він повинен згадати, що 5 і 2 - це 7. А
«дев'ять мінус три» буде шість, тому що 9 - це 3 і 6.
Дивіться також:
Презентації на додавання і віднімання. У багатьох з них використовується
принцип навчання усного рахунку на основі складу числа (вправа «Будиночок» і
ін.).
Однак, це не так
просто, як здається нам, дорослим. Дитині потрібно запам'ятати більше сорока
комбінацій! У школі через кожні два - три уроки вивчається нове число і діти
знайомляться з його складом. При таких умовах міцність знань недостатня для
вільного оперування ними. Щоб допомогти дитині краще засвоїти цей матеріал,
рекомендується пропонувати їм такі завдання:
розкласти вказану
кількість предметів на дві тарілки, створюючи різні поєднання (варіації
подібного завдання можуть бути різні: розвісити іграшки на двох ялинках,
розставити квіти в дві вазочки, розселити гномів в два будиночки і т.п.),
доповнити число
до потрібного,
зафарбувати
осередку, на яких записаний склад зазначеного числа,
домалювати
доміношки.
Чим частіше
дитина буде виконувати подібні вправи, тим швидше і міцніше він запам'ятає
склад чисел. В ідеалі, ці знання повинні бути доведені до автоматизму. Вони просто
необхідні для освоєння принципів додавання і віднімання з переходом через
десяток.
Надалі, щоб
вирішувати приклади типу 9 + 6, потрібно навчити дитину послідовно виконати
кілька логічних операцій:
доповнити перший
доданок до 10 (на основі знання складу числа 10 це 9 і 1),
вирахувати,
скільки ще потрібно додати (на основі знання складу числа 6 - 1 вже додали,
залишилося 5),
підрахувати
результат.
Такий же прийом
(доведення до 10) дитина буде використовувати і при відніманні. Хід його думок
приблизно такий:
щоб з 14 відняти
8, спочатку потрібно відняти 4, щоб отримати 10,
згадати склад
числа 8 - це 4 і 4,
з 10 відняти 4,
спираючись на склад числа 10 - це 4 і 6.
Освоївши ці
способи, дитина в подальшому буде використовувати їх при вирішенні прикладів з
числами в межах 100 і 1000. В основі такого додавання і віднімання лежить
вміння визначати розрядний склад числа і почергове виконання дій з кожним
розрядом.
Навчання усного
рахунку шляхом заучування таблиць
У школі головним
способом, як навчитися швидко рахувати в умі, вважається заучування таблиць.
Причому мається на увазі, що дитина повинна зробити це самостійно під контролем
батьків. Зазвичай на уроці вчитель тільки знайомить дітей з принципом побудови
таблиці і виконує з дітьми всього кілька тренувальних вправ на її застосування.
Є багато
способів, завчити таблиці. Практично половину прикладів в таблицях на додавання
і множення діти запам'ятовують автоматично після ознайомлення з
переместітельним законом.
Також можна
використовувати віршики і поспівки. Найвідоміший приклад для такого випадку -
рядки пісні «Двічі два чотири, це всім відомо в цілому світі». Хороший матеріал
можна знайти, ознайомившись з методикою Миколи Зайцева або програмою «ПіснеЗнайкою».
Ще однією цікавою
методикою ознайомлення з таблицями є застосування прийомів ейдетики. На їх
основі можна придумувати казки або картинки з використанням образів - чисел.
Щоб закріпити
знання таблиць можна дітям пропонувати:
розмальовки,
комп'ютерні
математичні ігри - тренажери,
мультимедійні презентації,
тести.
Без знання
відповідних таблиць у дитини навряд чи вийде навчитися ділити числа в розумі.
Постійні вправи в застосуванні таблиць значно покращують швидкість отримання
результатів при виконанні обчислень в розумі.
Використання при
усному рахунку обчислювальних прийомів
Вищим ступенем
володіння навичками усного рахунку є вміння знаходити найбільш швидкий і
зручний спосіб підрахунку результату. Такі прийоми потрібно починати
роз'яснювати дітям відразу ж після ознайомлення їх з діями додавання і
віднімання.
Так, наприклад,
одним з перших способів, як навчити дитину лічити про себе в 1 класі, є
методика прилічування і «перестрибування». Діти швидко розуміють, що при
додаванні 1 виходить наступне число, а при відніманні 1 - попереднє. Потім потрібно
запропонувати познайомитися з кращою подружкою числа 2 - жабою, яка вміє
перестрибувати через число і відразу ж називати результат додавання або
віднімання 2.
Аналогічно
відбувається пояснення принципу виконання цих математичних дій з числом 3. У
цьому допоможе приклад зайчика, який вміє стрибати подалі - відразу через два
числа.
Також дітям
потрібно продемонструвати прийоми:
перестановки
доданків (наприклад, щоб порахувати 3 + 68, простіше поміняти числа місцями і
додати),
.
Як навчитися
швидко рахувати в умі дорослому
Доросла людина
може використовувати для усного рахунку більш складні алгоритми. Найзручнішим
способом швидко лічити про себе є округлення чисел з подальшим доповненням.
Наприклад, приклад 456 + 297 можна порахувати так:
Аналогічно
проводиться і віднімання.
Для виконання
множення і ділення розроблені спеціальні правила дії з окремими числами.
Наприклад, такі:
щоб помножити
число на 5, простіше помножити його на 10, а потім розділити навпіл,
множення на 6
включає виконання попередніх дій і подальше приєднання до результату першого
множника,
щоб помножити
двозначне число на 11, треба записати першу цифру записати на місці сотень, а
другу - на місці одиниць. На місці десятків записується сума цих двох цифр,
розділити на 5
можна помноживши ділене на 2, а потім розділити на 10.
Існують правила
для обчислювальних дій з десятковими дробами, підрахунку відсотків, піднесення
до степеня.
Ознайомитися з
цими прийомами можна в школі або знайти матеріал в інтернеті, а от щоб
навчитися на їх основі швидко лічити про себе, необхідно тренуватися і ще раз
тренуватися! В процесі тренувань багато результати запам'ятаються напам'ять, і
дитина буде називати їх автоматично. Також він навчиться оперувати великими
числами, розкладаючи їх на більш прості і зручні доданки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий